Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Joyce Mijnten - WaarBenJij.nu Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Joyce Mijnten - WaarBenJij.nu

Kanchanaburi

Blijf op de hoogte en volg Joyce

14 Januari 2015 | Thailand, Kanchanaburi

Na weer een prachtige dag liggen we op ons bedje en is het tijd om weer even wat te delen. We zeiden net nog tegen elkaar het is zo gaaf wat we allemaal zien en meemaken, erg bijzonder. Laat ik het maar weer een beetje chronologisch houden dat is het makkelijkst (met name voor mij:)

Maandagmorgen werden we pas laat wakker. We hadden wel de wekker gezet maar snel weer uitgedrukt en echt even rust genomen. We hadden niet eens meer gegeten de avond ervoor zo uitgeteld waren we. We wisten ook dat de bus naar kanchanaburi iedere 20 minuten ging, dus we zouden wel zien, gelukkig kunnen we al aardig zo denken. Blijkbaar gaat dat vanzelf hier;)

Met de taxi naar het zuidelijke busstation van Bangkok, groot maar heel duidelijk aangegeven dus we konden met een beetje hulp onze weg bij de ruim 60! loketten goed vinden. Kaartje voor een eerste klas bus, wel 2,50 voor een rit van ruim 2 uur. Wat hier eerste klas is? Nou, een hele oude touringcar, maar wel met airco die zo koud staat dat iedereen er zakdoekjes in propt, een toilet, en een 'hostess' in een blauw KLM pakje die de kaartjes scheurt en aan het einde met de prullenbak rondgaat. Prima rit, veel Thai ook en lekker wat te kijken onderweg. De buschauffeur stopte zelfs nog bij een bloemenvrouwtje voor een krans, blijkbaar doen ze dat bij alle langere ritten zodat buddha er ook bij is tijdens de rit en hem en ons beschermt. Het boeddhisme blijft bijzonder om van zo dichtbij mee te maken.

En trouwens die toiletten...da's wel een dingetje...voor dames dan...zeg maar Frankrijk en dan iets op hoogte, daarnaast een grote bak met water en een slang en een klein bakje. Dus na ieder bezoek moet je met dat bakje water pakken en alles wegspoelen, daarmee dus ook nog nooit een vies toilet gehad maar wel zeiknatte vloeren. En dan moet je soms ook nog je eigen schoenen uit en staan er slippers klaar om even aan te doen. Gelukkig zijn er op veel plekken ook westerse toiletten, Pff

Vanaf het station een songthaew genomen, soort van kleine open pickup truck en aangekomen bij ons hotel, Good times resort, super leuk met terras aan de kwai rivier, zwembadje en mooie schone kamer met balkon. Nog even een paar uurtjes een scooter gehuurd en beetje omgeving verkend, sushi op straat en later nog wat gedronken bij ons om de hoek, in de drukke straat.

Om toch even de highlights te zien hadden we de dag erna een tour geboekt dus we werden na het ontbijt opgehaald met een minivan. Van een kleine waterval tot een hotspring (echt heel warm water en afkoelen in de rivier) en natuurlijk de brug over de river kwai(bekend van de film) maar waar het ons het meest om te doen was de Hellfire pass. Dat was ontzettend indrukwekkend. De audiotour was ook in het Nederlands en zo hebben we in 1,5 uur het verhaal van deze verschrikking gehoord en de route door de uit rotsen uitgehouwen spoorweg gelopen, het laatste stuk van de trail was omhoog langs een deel zoals de krijgsgevangenen iedere dag naar de pas liepen. De verhalen hoorde je van overlevenden en als je je voorstelt hoe zij onder erbarmelijke omstandigheden met slechts hamers en boren dit werk moesten doen en mishandeld werden door de Jappen...ruim 100.000 waarvan 12.000 geallieerden zijn er bij de bouw van de spoorweg naar Birma gestorven, waar wij waren was het meest gevaarlijke stuk, vandaar de naam en het bizarre is dus dat veel van de 415 km lange spoorweg later door de Amerikanen gebombardeerd is. Later hebben we ook nog een stuk met de trein gedaan over de wooden bridge, dat is met de gewone trein vanuit bangkok, die dat stuk nog steeds rijdt en waar dus het laatste stuk veel toeristen instappen. Met een prachtig uitzicht over de rivier trouwens. Ook zijn we nog even daarnaast de grot in geweest waarin vroeger het hospitaal zat maar nu een tempel is. De weg terug was weer langs veel bergen, is echt weer een andere omgeving hier.

Bij terugkomst was er een prachtige ondergaande zon vanuit ons terras op de rivier dus genoten met een drankje en blijven zitten voor heerlijke gerechten. Af en toe durven we al wat meer spicy, wat een heerlijke smaken!

Vanochtend voor het eerst eens een rondje hardgelopen, lukte zowaar een half uurtje. Sinds 2 dagen hebben we echt veel zon maar geen extreme warmte. Dus heel goed te doen. Daarna lekker baantjes trekken in het zwembad, toen deed Gerdian ook mee en weer aan de rivier onbeten. We wilden graag vandaag nog naar de Erawan watervallen op ongeveer 60 km afstand maar 1 ding stond vast: op eigen gelegenheid! Dus scooter gehuurd, we hadden namelijk gelezen dat dat goed te doen was bij mooi weer. Natuurlijk even wennen links rijden maar ik had een goede chauffeur;) af en toe oppassen voor overstekende honden en suikerriet, maar verder heel goed te doen. Nou heb ik wel genoeg zitvlees maar 1,5 uur later voelde alles toch beetje houterig aan. Maar zoveel leuker dan in een busje. Wat je allemaal ziet onderweg en dan langs de rivier, lekker rijwindje..en dan de kers op de taart: de watervallen zelf! We hadden al gelezen dat het beter was er iets later te zijn dus het was niet zo druk. De waterval heeft als het ware 7 verdiepingen en de ene is nog mooier dan de andere. Helderblauw/groen water en dan al het groen eromheen. de laatste 3 zijn alleen via een echt junglepad met geklim en geklauter te bereiken. We hebben onze exercise wel gehad, het droop van ons af maar het was het zo waard. Klein paradijsje. We zagen zelfs helemaal bovenin een paar apen in de bomen. op de terugweg naar beneden, (die was bijna nog spannender dan heen) ook nog gezwommen bij 1 vd watervallen. Ontzettend gelachen en wel om 2 dingen: ze waren een Indiase bollywoodmovie aan het opnemen met een ontzettend verwend filmsterretje die niets dufde op het water. gerdian heeft nog geholpen om een vlot mee het water in te krijgen en ging er toen zelf op en deed een bommetje, alle toeschouwers lachen haha....het tweede...Dr. fish live! En dan geen kleine visjes, nee gewoon 20-30 cm die aan je voeten knagen zodra je in het water zit. Heel hard trappen dan bleven ze aardig weg, de Thai moesten ook zo lachen om ons gegil, echt lachen.

De terugweg ging lekker rap en eenmaal weer in de stad grootse drukte voor een militaire parade en het volle stadion met allemaal groepen kinderen in sporttenue, groot vuurwerk en muziek. Even erbij gaan zitten, dit zijn de leuke dingen om mee te maken. Toen onze scooter daarna niet startte sprak een man ons aan dat we de kickstart moesten gebruiken. Bleek een Nederlander te zijn die hotelmanager was in Friesland, toen werkeloos werd, geen andere baan vond en niet zijn spaarcenten wilde opmaken voordat hij met pensioen ging. Dus hierheen kwam 5 jr geleden en is gaan werken, geeft les op school,en in het ziekenhuis ivm vertalingen en is over 9 maanden met pensioen en blijft hier. Vanochtend bij de verhuur zag ik ook al 2 oudere mannetjes uit belgie en nederland zitten,die zaten op internet ook van alles voor het abp etc. te regelen, laat ze maar schuiven, ik denk dat ze hier als god in Frankrijk kunnen leven daarmee.

Morgen hebben we om 13.30 een minivan geboekt naar Ayutthaya. De bus gaan namelijk heel vroeg en een prive taxi werd erg kostbaar. Daar hebben we dan nog een paar uurtjes om de stad in te gaan, schijnt erg mooi te zijn, en dan hebben we om 19.45 uur de nachttrein naar Chiang Mai, op naar het noorden van Thailand. Zijn erg benieuwd!

Nu lekker slapen met krekels op de achtergrond!