Chiang Mai cycling - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Joyce Mijnten - WaarBenJij.nu Chiang Mai cycling - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Joyce Mijnten - WaarBenJij.nu

Chiang Mai cycling

Blijf op de hoogte en volg Joyce

18 Januari 2015 | Thailand, Chiang Mai

Of het nu motorcycle of bicycle is; allebei heerlijke manieren om je hier te verplaatsen. Vanavond nog even naar Chiang Mai geweest op de 'brommerd'...het was namelijk sunday market walking street. Een enorme avondmarkt met honderden kraampjes en evenzoveel straat eettentjes. En een mega drukte. Leuk om te zien en even te struinen. En natuurlijk weer wat streetfood te happen. Nu eindelijk ook de veelgehoorde sticky rice met mango, ooh om je vingers bij af te likken. Nog een flinke scheut kokosmelk erover, hoe sticky wil je het hebben..hmmmmmm...
Gelukkig hebben we door het fietsen van gisteren aardig richtinggevoel want het is wel zo'n 20 km naar de stad. Maar alles weer prima gevonden en gelukkig ook weer heelhuids terug na bijna een schuiver vanwege een overstekende rat op het laatste donkere stukje, bah!

Vandaag hadden we een relaxdagje in en rond het zwembad. We wilden hardlopen maar werden pas later wakker. We slapen hier namelijk heerlijk. In de avond koelt het fijn af en het is heel stil, je hoort alleen de krekels. Eerst rustig ontbijt, even de vlucht voor vrijdag naar Krabi (naar het zuiden) alvast geboekt en toen inmiddels in de hitte toch nog bijna drie kwartier gelopen. Je zit hier echt buitenaf dus onderweg allemaal kleine huisjes waar mensen weer vrolijk zwaaien als ze je zien. En ijsblauwe vogels die je van boom naar boom ziet gaan, kleurige vlinders, tempels. Je vergeet bijna dat je ondertussen best afziet door de hitte.
In onze 'homestay' is het vandaag een gezellige drukte. Eigenaar Hans verwacht een aantal mensen die ook net als hij iets in het toerisme hier doen, iemand uit Chili met gezin en iemand uit China (blijkbaar afstammeling van een of andere koning) met een Nederlandse vrouw en gezin. Internationaal gebeuren dus hier. Want ook de dochter van het Nederlandse beheerdersechtpaar dat Hans en Too in het hoogseizoen helpt is hier met haar hele gezin uit Sydney. Gaaf om te horen hoe iedereen in een ander land ver van Nederland toch zo zijn leventje heeft. En dan gaan ze dus gewoon naar de makro (ja ook hier!) en steken vanaf een uurtje of drie de Bbq aan. Konden ook lekker wat pakken en daarna weer duik in het zwembad nemen. sowieso werkt het hier zo dat je keuken inloopt en zegt wat je wilt hebben en Im of Mae maken de heerlijkste dingen voor je!
Inmiddels hebben we ook het facetimen uitgevonden (neefje Stijn met name;) dus kunnen we echt even kletsen met het thuisfront.
Leuk toch die techniek!

Gisteren was echt een super dag. Gids Danny ging alleen met ons op pad op onze TREK mountainbikes. In de ochtend was het nog aardig bewolkt dus lekker fietsweertje. Hij vertelde honderduit en wij vroegen evenzoveel. Erg interessant om meer te horen over het geloof, gebruiken, maatschappij, familieleven, denkwijze en alle andere bijzondere facetten van dit mooie land. Het eerste stuk van de route alleen maar langs rijstvelden, kleine dorpjes en rivier. Het tweede deel toen de zon er doorkwam en het goed heet werd in de oude stad van Chiang Mai, langs ruïnes zoals in Ayutthaya en daarna in de stad zelf met een aantal tempels, lunch en veel geschiedenis.

In de dorpjes kwamen we vaak langs hanen in van die manden, dus na onze vraag bij een boer even gestopt om in de 'arena' te kijken. Oftewel: een grote versie van een rond kinderbad en daar vonden de hanengevechten plaats. Gelukkig niet agressief, de haan die als eerste de arena verlaat heeft verloren. Natuurlijk zetten ze er wel geld op in maar gelukkig geen praktijken met messen aan hun poten enzo, dat schijnt bij illegale gevechten wel te gebeuren. verder eindelijk eens gezien hoe rijst groeit en hoe dat allemaal werkt qua oogst, verkoop etc. Ook een crematorium gezien, is gewoon in de buitenlucht apart idee...verder heeel veel houtsnijwerk, hebben onze boomstamtafel hier al wel vaak voorbij zien komen. Eenmaal in de stad hebben we een aantal tempels bezocht. Echt andere stijl, de Lanna stijl met veel houtsnijwerk en in het midden een prachtige ruïne van een grote pagode. Ook nu goed het verschil gezien tussen de Birmese en Thaise stijl. Het meest bijzondere was de tempel waar we een dierentekenvlaggetje, het Chinese dierenteken van ons geboortejaar met onze naam konden ophangen en daarna de zegening van de monnik die daar zat. Water, een gebed en een wit armbandje wat heel langzaam werd omgeknoopt al biddend. Zo bijzonder om mee te maken. Dus met ons karma moet het nu wel goed komen.;))) Terug zouden we met de auto gaan, maar we hadden nog veel energie dus zijn we nog op de fiets teruggereden , nog dik een uur. Bij elkaar dus zo een 60 km gemaakt, zelfs Dan de gids was moe;) Maar wat was het gaaf! Nu gauw slapen, morgen naar de jungle!